Първата линия кецове, пуснати в продажба, след като Майкъл Джордан става рекламно лице на Nike. Те предизвикват революция и в НБА, и в търговията и спортния маркетинг.
Баскетболът е не само спорт, но и културен феномен, който е оказал влияние и върху лайфстайла на хиляди, дори милиони хора в цял свят. От паркета на баскетболната зала до улиците, от кецовете до червените килими, този спорт е изиграл решаваща роля в оформянето на модните тенденции.
С годините големите звезди от НБА изградиха нови стандарти на уличния стил, а днес някои от тях дори имат собствени модни брандове, които не спират да развиват. Мнозина от тях се превърнаха в посланици на стил и новаторство, захранвайки с гориво този културен двигател, в който се превърна баскетболът.
Разбира се, баскетболът винаги присъства и в най-големия български сайт за спортни залози, който феновете познават с емблематичния му червен цвят, а и като генерален спонсор на футболния ЦСКА. Там всеки фен на играта може да изпробва уменията си в срещите от НБА, Евролигата и още куп първенства, при това – правейки го от комфорта на дома си.
Но как баскетболът се превърна в моден феномен, определящ трендовете на уличната мода и до днес?
Влиянието на НБА звездите върху уличната мода
През 80-те и 90-те години НБА се превърна в нещо много повече от баскетболен шампионат. Може да се каже, че Лигата на извънземните започна да формира нова идентичност за младите хора по целия свят. Баскетболните звезди постепенно се трансформираха от атлети в модни и имиджови икони, а примерът им бе следван от милиони.
Всичко това започна с легенди като Майкъл Джордан, чието партньорство с Nike доведе до създаването на едни от най-легендарните спортни обувки – Air Jordan. Тези кецове и маратонки бързо преминаха границите на баскетболната арена и започнаха да се носят в ежедневието, придавайки на притежателите си не само атлетично излъчване, но и културна значимост. Те се превърнаха в символ на успех и индивидуалност, подсилени от силата на личния бранд – репутацията и славата на самия Джордан
Примерът на Въздушния бе последван и от други големи баскетболни звезди като Коби Брайънт и Леброн Джеймс, които също пуснаха свои собствени линии, често разграбвани от феновете броени минути след пускането им на пазара. Така кецовете се превърнаха в символ на статус, а колекционирането им – в истинска страст.
С времето баскетболните маратонки повлияха и на начина, по който се облича широката публика. Хора от всички слоеве на обществото започнаха да носят подобни обувки, което ги превърна в съществена част от културата на уличното облекло. Всъщност маратонките станаха неразделна част от хип-хоп културата с рапъри като Run-D.M.C. и Jay-Z, носещи кецове, видно вдъхновени от баскетбола.
Баскетбол и хип-хоп – неразривно свързани помежду си
Неразривната връзка между баскетбола и хип-хоп културата не може да бъде оспорена. През 90-те години хип-хоп изпълнители като Nas, Tupac и The Notorious B.I.G. включиха облекло, вдъхновено от баскетбола, в своите музикални видеоклипове и публични изяви, свързвайки двата свята. Кросоувърът доведе до нова вълна от мода, която “прегърна” прекалено големите кройки, широките дънки и шапките с козирка – артикули, които станаха основни както в хип-хоп културата, така и в баскетболната мода.
От своя страна, НБА също “прегърна” хип-хоп културата, като играчи и артисти често си сътрудничат. Един забележителен пример е партньорството между рапъра Jay-Z и Reebok, водещо до създаването на маратонките S. Carter, които са силно вдъхновени от баскетболната естетика, но са проектирани с мисъл за хип-хоп културата.
Влияние върху високата мода
Симбиозата между баскетбол и мода достигна нови висоти, когато дизайнерите от висок клас започнаха да включват елементи от спортно облекло в своите колекции.
Дизайнери като Върджил Абло, който е известен с работата си с Off-White и Louis Vuitton, черпят вдъхновение от света на баскетбола, смесвайки лукса с уличната естетика. Дизайнът на Abloh, по-специално, често размива границите между висшата мода и уличната култура, превръщайки баскетболното облекло и маратонките в луксозен артикул в очите на модните хора.
Други дизайнери, като Raf Simons и Alexander Wang, също са включили дизайни, вдъхновени от баскетбола, пренасяйки този стил на котешката пътечка. Някогашните скромни баскетболни шорти и фланелки сега са преосмислени като части от авангардната мода. Големите луксозни марки се възползваха от това, като баскетболната култура се превърна в ключово влияние в съвременните модни тенденции.
Модерната ера
През 21 век връзката между баскетбола и модата само се засили. Т.нар. “Athleisure”, смесването на спортно облекло с ежедневно, се превърна в доминираща тенденция. Облекло, вдъхновено от баскетбола, като потници, спортни панталони и качулки, сега се носят както в атлетичен, така и в неатлетичен контекст. Тази тенденция бе прегърната от модни гиганти като Nike и Adidas, които си сътрудничат с дизайнери от висок профил, за да издадат ограничени и луксозни колекции.
Самите баскетболни звезди също се превърнаха в дизайнери сами по себе си. Леброн Джеймс, например, не само имаше успешна линия маратонки с Nike, но също така се впусна в модата със собствената си марка, LeBron James Collection. Това проправи пътя за други спортисти да използват платформата си, за да повлияят на модата, допълнително затвърждавайки мястото на баскетбола в света на стила.
Най-големият български букмейкър напомня, че спортните залози да доведат до зависимост и към тях трябва да се подхожда с внимание.